Co to jest ET felgi (offset)? | Wyjaśniamy | FelgaDesign.pl

Czym jest ET felgi, czyli offset? Wyjaśniamy, jak ten parametr wpływa na prowadzenie auta i dopasowanie kół. Dowiedz się, jak uniknąć błędów!

Co to jest ET felgi i dlaczego jest tak ważne? Kompleksowy przewodnik po offset'cie

Wybierając nowe felgi do samochodu, skupiamy się zazwyczaj na średnicy, szerokości i rozstawie śrub. Często pomijamy lub nie rozumiemy jednego z najważniejszych parametrów – ET felgi, znanego również jako offset lub odsadzenie. Tymczasem to właśnie ET w dużej mierze decyduje o tym, czy felga będzie idealnie pasować do nadkola Twojego auta, czy też będzie ocierać o błotnik lub elementy zawieszenia.

Czym dokładnie jest ET i dlaczego jest tak kluczowe? Rozłóżmy to na czynniki pierwsze.

Co to jest ET felgi (offset)?

ET to skrót od niemieckiego Einpresstiefe, co oznacza "głębokość osadzenia". Jest to odległość wyrażona w milimetrach (mm), mierzona od geometrycznego środka szerokości felgi do płaszczyzny montażowej felgi, która styka się z piastą samochodu.

Wyobraź sobie felgę jako walec. Mierzymy jej szerokość. Następnie wyznaczamy dokładnie środek tej szerokości. Płaszczyzna montażowa (ta część felgi, którą przykręcamy do piasty) może znajdować się dokładnie na tym środku, bardziej na zewnątrz, lub bardziej do wewnątrz.

Trzy warianty ET:

  1. ET = 0 (zero): Płaszczyzna montażowa znajduje się dokładnie w geometrycznym środku szerokości felgi.
  2. ET > 0 (dodatnie): Płaszczyzna montażowa jest przesunięta w stronę zewnętrznej krawędzi felgi. Oznacza to, że felga "chowa się" głębiej w nadkolu. Im większe ET, tym bardziej koło wchodzi do środka pojazdu.
  3. ET < 0 (ujemne): Płaszczyzna montażowa jest przesunięta w stronę wewnętrznej krawędzi felgi. Oznacza to, że felga "wystaje" bardziej na zewnątrz nadkola. Im mniejsze (bardziej ujemne) ET, tym bardziej koło wystaje z pojazdu.

Dlaczego ET jest tak ważne?

Odpowiedni dobór ET ma fundamentalne znaczenie dla:

  1. Bezpieczeństwa jazdy: Nieprawidłowe ET może zmienić parametry pracy zawieszenia i układu kierowniczego, wpływając na stabilność pojazdu.
  2. Trwałości elementów: Zbyt duże lub zbyt małe ET może obciążać łożyska kół i inne komponenty zawieszenia w sposób, do którego nie zostały zaprojektowane, prowadząc do ich szybszego zużycia.
  3. Prawidłowego działania układu hamulcowego: Zbyt duże ET może spowodować, że felga będzie ocierać o zaciski hamulcowe, co jest skrajnie niebezpieczne.
  4. Estetyki i funkcjonalności: Niewłaściwe ET może skutkować tym, że koło będzie ocierać o błotnik (szczególnie przy maksymalnym skręcie, obciążeniu lub na nierównościach) lub, że felga będzie wyglądać "schowana" lub "wystająca" w nieestetyczny sposób.

Jakie ET jest prawidłowe dla Twojego samochodu?

Każdy producent samochodu określa zakres ET, który jest bezpieczny i optymalny dla danego modelu. Informacje te znajdziesz zazwyczaj:

Zasada jest prosta: Wybieraj felgi z ET jak najbardziej zbliżonym do wartości fabrycznej. Możliwe są niewielkie odchylenia (np. +/- 5-10 mm), ale zawsze należy to dokładnie sprawdzić.

Pamiętaj: Zmiana szerokości felgi również wpływa na to, jak głęboko koło będzie osadzone, nawet przy tym samym ET. Szersza felga z takim samym ET jak węższa felga będzie "wystawać" bardziej na zewnątrz i "chować się" głębiej do środka. Dlatego przy zmianie szerokości felgi często trzeba skorygować również ET.

Najczęstsze błędy i ich konsekwencje

Podsumowanie

Parametr ET felgi jest niezwykle ważny i nie można go lekceważyć. Niewłaściwy offset to prosta droga do problemów z bezpieczeństwem, uszkodzeń mechanicznych i nieestetycznego wyglądu. Zawsze sprawdzaj zalecane ET dla Twojego modelu samochodu i, w razie wątpliwości, skonsultuj się z ekspertami. W FelgaDesign.pl z przyjemnością pomożemy Ci dobrać felgi idealnie dopasowane do Twojego auta pod każdym względem.

Felga Design Zabrze
SEO, design i wdrożenie bartoszchmielecki.com